vrijdag 20 december 2013

Als de vulkaan op barsten staat maakt ge u maar beter uit de voeten

Soms ben ik wel eens kwaad. Maar echt kwaad. Boos. Op alles en iedereen. Ge voelt het dan al vanuit uwe buik komen, ne grommel. GRRRR. Ik ben boos. Kwaad. Op u. En ook op u. En op dat. En ook op dit. Het gaat over, maar toch.

Als juf heb ik vaak boze kinders in de klas. Sociaal-emotioneel welzijn is ohzo belangrijk, maar als er dat niet is, is er niets. Gene stabilisĂ© en de boel valt in duigen.  Er vallen klappen, iemand vangt ze op. Er wordt geroepen.  Tranen en frustratie. Afkoelen op de speelplaats, soms ergens anders. En dan, een sorry. En een knuffel, die je helemaal niet verwacht maar die des te meer deugd doet. Wij gaan weer verder. Een nieuwe bladzijde van een al erg dik boek.

Ik prijs me gelukkig met mijn gouden collega’s. Dank. Het buitengewoon onderwijs is een hemel, met al die zeverzoenen en knuffels. Maar het kan ook een hel zijn, dat bewijzen de blauwe plekken op mijn benen. 


Gelukkig hebben die van ’t onderwijs nogal veel vakantie hoor ik jullie denken.... 


Gegroet, Mevrouw Prinses


Geen opmerkingen:

Een reactie posten