woensdag 15 juni 2016

Ge moogt nog normaal zijn.

Mijn moeder zegt het al jaren :"Suiker vreet uw botten op."  Alsof ik bij elk snoepje en koek (en chocolade, ijsje,...) mezelf moest verwijten dat ik mijn eigen lichaam kapot maakte. Toen kwam een voormalig model vertellen dat we de combinatie groenten-vlees-aardappelen niet meer mochten maken. En daarna hoorde je overal dat gluten de boosdoener waren, dat je van lactose ziek werd en van bewaarmiddelen rot vanbinnen. Sushi werd verboden terrein, want de vissen hadden hadden teveel plastiek gegeten. En vlees was al helemaal uit den boze, want opwarming van de aarde en koeien laten teveel protjes. Er ontstonden superfoods en groene smoothies. Frieten werden 'cheatmeals' en kregen eigenlijk een rode kaart.  Mijn geliefde Cola Light werd scheef bekeken, want daar zit aspartaam in en da's heel gevaarlijk.  En daartussen zat ik. Al kauwend op een wortel. Figuurlijk gezien dan. 


*zucht*

Versta me niet verkeerd. Ik vind gezondheid erg belangrijk.  En nee, extra kilo's meedragen op mijn heupen vind ik allesbehalve amusant. Soms eet ik een hele rol koekjes op én chocolade én snoep. En dan voel ik mij schuldig. Maar nondeju, het is lekker. En nee, ik ga daarvoor niet een miljoen squats doen en ook niet vijf uur planken. Ik vind het al sjiek dat ik 100 keer kan squatten zonder te stoppen en 1 minuut achter elkaar kan planken.
Ik eet fruit. Heel graag. Elke dag zelfs! En op restaurant bestel ik 9 op de 10 keer een slaatje. Met frietjes on the side. Want hé evenwicht moet er zijn. Nee, ik eet niet elke week frieten. Zelfs niet elke twee weken, maar een goed gemiddelde van anderhalve keer per maand.

Ik heb heel vaak het gevoel dat ik mij moet verantwoorden om wat ik eet. Ik eet geen vlees. Wel kip en wel vis. En als ik het echt niet weet, eet ik wel vlees. Als het goed gemaskeerd is en als ik het niet weet. Of als ik er niet heel bewust over wil nadenken. Ik eet ook echt graag van die snoepjes waarvan uw tanden aan elkaar plakken. Echt heel graag. En ik drink graag Cola Light, maar alleen in het weekend, want dat is een huisregel hier. Smoothies zijn gevaarlijk, want zoveel suikers en kapotgemixte vezels. Maar echt? Ik drink dat niet elke dag, zelfs niet elke week. Maar zo soms, nu en dan? Heerlijk. 

Ik ga regelmatig sporten, let op mijn gewicht -maar niet obsessief- en beweeg vaak. Maar evengoed kan ik lui in mijne zetel liggen met een grote zak chips. Dat evenwicht, weet je wel?

Ge begrijpt, het is allemaal zo simpel niet. Ge moogt niet dit en ge moogt niet dat. 

En eigenlijk willen we gewoon allemaal gelukkig zijn. Is dat niet gewoon het besluit?

Gegroet,

Mevrouw de Prinses   












Geen opmerkingen:

Een reactie posten