maandag 20 juli 2015

Gert Verhulst, herpak u!

Beste Gert,


Laat ik me even voorstellen, mijn naam is Lotte. 24 jaar oud en opgegroeid met zondagochtenden voor de televisie, in pyama, met cornflakes en Samson en Gert. Het summum van puur genieten! 

Al 24 jaar leef ik in de fantastische bubbel van Plop, Samson en Gert, Maya de Bij, ... Ik gebruik ze in mijn klas en laat mijn leerlingen ervan genieten. (Behalve Bumba, alles behalve Bumba.)

Elk jaar ga ik op kamp met een Akabe scoutsgroep. Een scoutsgroep voor kinderen met een fysieke en/of mentale beperking. Elk jaar is dat een feest, zowel leiding als leden genieten hier enorm van!

Dit jaar trokken we met onze hele groep naar De Haan. En De Haan, dat ligt niet zo ver van De Panne? "Dus misschien kunnen we naar Plopsaland?" Iemand opperde voorzichtig een plan, want eigenlijk hebben we zoveel geld niet in kas. We zochten dus oplossingen, kregen geld uit verschillende hoeken en verkochten snoep en wafels. 

Op woensdag 15 juli vertrokken we met een bus vol ongeduldige kinderen en al even ongedurige leiding. Maar wat een pracht van een dag had moeten worden, viel al bij aankomst in het water. 
Onze leden mochten nergens op, behalve als wij als leiding een verklaring tekenden dat, moest er iets gebeuren, wij de volledige verantwoordelijk hiervoor namen en Plopsaland onder geen beding aansprakelijk gesteld kon worden. Dit moest gebeuren voor elk kind, wat dus in realiteit wil zeggen dat wij voor 20 kinderen 2 keer een verklaring moesten invullen. Want Plopsaland eist een kopie.

De attracties waarop onze kinderen konden, zijn op één hand te tellen. En dat komt door een verschrikkelijk en rot systeem dat Plopsaland gebruikt om mensen met een beperking op de attracties te laten. 

De begeleiding kreeg een groen bandje, de kinderen een wit. Dit moesten we laten zien, wanneer we gebruik maakten van de alternatieve ingang voor mensen met een beperking. Hierdoor zouden we voorrang krijgen en zouden de medewerkers weten dat wij een groep waren. 

Eerst er vooral moet er steeds één op één begeleiding zijn. Dit betekent in de praktijk dat er leiding soms twee maal op een attractie moet, of helemaal niet erop kan omdat de overgebleven kinderen ook toezicht nodig hebben. 

Moest je denken, "Als Plopsaland één op één begeleiding verwacht, zullen ze dit toch financieël compenseren." Think again. Hieronder kopieerde ik wat op de site te vinden is, in verband met tarieven voor mensen met een beperking. 
één begeleider gratis per 6 personen met een handicap, geldig vanaf 6 betalende personen met een handicap.


Wanneer wij gebruik maakten van de "Uitgang als ingang voor mensen met een beperking" werd er een heel gek systeem gebruikt. Lees u even goed, dit is hoe Plopsaland mensen met een beperking behandeld:
- Er wordt één op één begeleiding geëist.
- Daarna mogen er twee kinderen samen met twee begeleiders in een attractie plaatsnemen. De rest van de kinderen staat samengedromd in de té kleine ruimte die de uitgang vormt, samen met de overige begeleiding. Er is veel lawaai en drukte
- Wanneer de twee kinderen en de begeleiders zijn uitgestapt, moeten we met de hele groep 1 rit wachten.
- Daarna mogen er terug twee kinderen en twee begeleiders instappen en begint heel de santenboetiek opnieuw. 

Kan u zich inbeelden hoelang wij bij sommige attracties stonden? Hoe opgedraaid onze kinderen werden? Hoe gefrustreerd de leiding werd? Onze kinderen kunnen niet wachten, vandaar het aangevraagde bandje, de gehandtekende papieren en de aankondiging op voorhand dat wij met een groep kinderen met een beperking kwamen. 

Tegen de middag werd onze frustratiedrempel overschreden en trokken er twee begeleiding naar de infobalie. Daar werd ons aangeraden om ons bandje te verstoppen, onze kinderen zich zo 'normaal' mogelijk laten gedragen en gewoon aan te schuiven langs de gewone ingang bij de attracties. Dit hield een groot risico in, want stel dat de medewerkers aan de attractie 'ontdekten' dat we kinderen met een beperking meehadden, moesten we alsnog de 'uitgang als ingang' gebruiken inclusief het verschrikkelijke systeem dat hierboven beschreven staat. 

Onze kinderen zijn maar op enkele attracties geweest, dit door bovenstaande redenen. Zij hadden een prachtige dag, maar haalden bijlange na niet alles uit hun dag. De leiding was intens gefrustreerd en niet meer voor rede vatbaar. Bij de boomstammetjes, waar we de laatste maal probeerden om nog eens aan te schuiven, stond ik met tranen in mijn ogen. De medewerker was enorm begrijpend, maar kon niets doen door het beleid. Afschuwelijk.

Gertje,
Ik hoop, uit de grond van mijn hart, dat u nooit te maken krijgt met de beperkingen waar onze kinderen mee leven. Maar alstublieft, maak uw park meer handicap-vriendelijk! 

Vriendelijke groeten,

een gefrustreerde Akabe-leidster

Lotte Berghmans






30 opmerkingen:

  1. Awoert! Ik deel dat spel hier jong! Hoe erg is dat wel niet!?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Bobbejaanland hebben ze tenminste een fatsoenlijk beleid voor "specials"! (niet dat ik reclame wil maken ofzo) Plopsa is een paar jaar geleden al in opspraak gekomen door hun "nieuwe" beleid....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt waar? Bobbejaan zelf heeft nochtans ook eens id krant gestaan met een paar straffe uitspraken over mensen met een handicap ... Geen fan!

      Verwijderen
  3. In Bobbejaanland hebben ze tenminste een fatsoenlijk beleid voor "specials"! (niet dat ik reclame wil maken ofzo) Plopsa is een paar jaar geleden al in opspraak gekomen door hun "nieuwe" beleid....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zijn we nog niet met onze kinderen geweest. Het proberen waard.

      Verwijderen
    2. Inderdaad! Wij zijn vorig jaar met een grote groep van Kazou naar Bobbejaanland geweest en waren erg tevreden. Ze hebben hetzelfde principe: we kregen armbandjes die bewezen dat we langs de uitgang binnen mochten en kregen overal meteen voorrang op de lange rij wachtenden. Gezien niet al onze gastjes er echt 'gehandicapt' uitzien, was het enige vervelende de soms boze blikken van de mensen die aan het wachten waren en het gevoel hadden dat we gewoon kwamen 'voorsteken'. Wel erg vriendelijk personeel, dat steeds bereid was een handje toe te steken...

      Verwijderen
  4. Ik ben benieuwd wat de Plopsa-directie en Gertje hiermee zullen doen. Maar laat het alleszins niet aan jullie hart komen, jullie doen als AKABE-leiding fantastisch werk, allemaal gratis en voor niks. Dat ze daar maar eens iets van leren!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Enkele jaren geleden zijn ze hier ook mee in opspraak gekomen, sindsdien hebben ze het minimale gedaan om de mensen te paaien. Niet genoeg. Allesbehalve...

      Verwijderen
  5. ik deel ook! enkele jaren geleden schreef ik er ook al een blogje over, nadien hebben ze er zogezegd iets aan veranderd, niet dus....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien hier even lezen.. ik deelde je blog op hun pagina..

    https://www.facebook.com/Plopsaparken/posts/10207592360312719?comment_id=10207592379753205&notif_t=share_comment

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In Walibi gaat het er ongeveer hetzelfde aan toe.!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. dit word massaal gedeeld op fb op de pagina's van adhd en autisten dit kan inderdaad niet vb https://www.facebook.com/groups/adhders/ https://www.facebook.com/groups/ADHDfeedbackgroep/1580791615476500/?notif_t=group_comment_reply en komt op nog groepen daar zorg ik voor

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat er dingen verbeterd kunnen worden zal voor elk park zo zijn maar vergelijk aub andere parken op dezelfde manier. Wij gaan vaak naar disneyland Parijs en daar gelden dezelfde strenge regels (slechts 1 persoon met zware beperking per cyclus en 1 op 1 begeleiding). Mijn vrouw en kind hebben elk een beperking en dat is dus ook niet evident voor ons. Je mag ook de situatie in het hoogseizoen niet als referentie beschouwen waar de wachtrijen voor IEDEREEN lang en frustrerend zijn. Komt er bij dat in sommige parken mensen misbruik maken van "oma in de rolstoel" om als groep met mindervalide de wachtrijen te omzeilen en dus is er ook frustratie van de mensen in de normale wachtrijen. Persoonlijk denk ik dat er vooral moet gezorgd worden dat groepen met mindervaliden gewoon mee kunnen aanschuiven in de normale rijen (of dat er iemand de rij volgt terwijl de mindervalide rustig kan wachten tot de begeleider in de rij aan de beurt is. Zo is iedereen op dezelfde manier behandeld en dat is toch vaak wat mensen met een beperking vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden als de leiding op voorhand deftig hun research had gedaan. Want guess what? JUIST! alle informatie waarover jij klaagt staat gewoon aangegeven op hun website. Een username als MevrouwPrinses zegt mij echter al genoeg over jou intellectuele capaciteiten.

    Oh en de regels die plopsa hanteert? eerder norm dan uitzondering.

    Heel erg voor die kinderen dat hun dag in het water viel door slechte leiding. en dan nog de schuld willen verschuiven, echt erg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat de leiding dit niet goed heeft bekeken maakt dan alles goed? Dat maakt dit beleid aanvaardbaar? Het kan trouwens wel beter hoor, maar je moet het ook willen. En jij bent waarschijnlijk een van die mensen die staat te vloeken als iemand voorrang krijgt, die liever geen mensen met een beperking in het pretpark ziet.

      Ik zou hier nog een heel lang comment kunnen schrijven, maar ga het hierbij laten. Nog wel even : de leiding heeft het blijkbaar WEL goed gedaan want MevrouwPrinses sluit af met de boodschap dat de kinderen ondanks alles genoten hebben van hun dag.

      Verwijderen
    2. Ja dit beleid is aanvaardbaar en volledig correct. Die regels die gelden zijn er voor de veiligheid van niet alleen de beperkte bezoeker maar ook de andere bezoekers. En net omdat dit systeem een rompslomp kan zijn bestaat het voorrangsysteem ter compensatie.

      Straks ga je nog beweren dat Gert Verhulst zijn loon gebaseerd is op de handicapvriendelijkheid van het pretpark.

      Je mag eender welke website van eender welk pretpark opendoen, overal is de regeling ongeveer hetzelfde als deze met enkele kleine aanpassingen hier en daar.

      Doe je research voor je bullshit komt verkopen, zoek maar eens op wat de wet van 10 Juni 2001 op de uitbating van attractietoestellen zegt.

      Plopslaland laat zelfs de analyse besproken in dit wetsartikel extern uitvoeren en dat extern bedrijf raadt zelf af om plopsaland te bezoeken als je een beperking hebt. En als je denkt dat Plopsaland daar zelf niet bij stilstaat kan je beter terug onder de steen kruipen waar je vandaan kwam.

      Verwijderen
    3. Lotte en haar collega's doen fantastisch werk als leiders. Ik ben er zeker van dat zij met hart en ziel van de kinderen houden en er alle voor doen om deze kinderen een fantastische tijd te laten beleven ook al is dit niet altijd even makkelijk.. Ik zou het sommige van deze mensen die commentaar hebben wel eens willen zien doen 😏 Denk dat je er dan snel anders over zult denken! Lotte, je bent fantastisch!

      Verwijderen
    4. Ik vind het vreselijk dat jij hier zelfs durft te beweren dat Lotte en haar collega's AKABE-leiding zogezegd "domme" leiding zijn. Waarom? Omdat ze hun kinderen een fantastische dag wouden laten beleven in Plopsaland maar door het domme beleid van Plopsa de leiders erg gefrustreerd raakten omdat ze niet alles uit hun dag konden halen MAAR de kinderen desondanks genoten van een fantastische dag?

      Verwijderen
    5. Een schuilnaam als Noisecooore heeft het over intellectuele capaciteiten? Haar echte naam staat gewoon daar bovenaan rechts hoor, net zoals de mijne ook gewoon gelinkt staat.
      Ga anders nog wat Skyrim spelen. #feedingthetroll

      Verwijderen
  11. Hoewel ik zelf jobstudent ben in Plopsa kan ik mij hier volledig op vinden! Een vriendin van mij is fysiek gehandicapt en ik heb al vaak tegen haar gezegd dat het beleid voor gehandicapten in het park op weinig tot niets trekt. Bij opleidingen aan de attracties krijgen wij altijd het zinnetje van "maximum 2 gehandicapten en als het kan zelfs minder op de attractie!" te horen. Als medewerker kunnen wij dan ook niet anders dan deze regel te volgen(Als de chef dit ziet krijgen we gegarandeerd onder ons voeten) hoewel het soms gewoon te zot is voor woorden. Zelfs mensen (kinderen!) die gewoon een gebroken been hebben worden als gehandicapt beschouwd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat je op vliegtuigen geen vloeistoffen van meer dan 100 ml meer mag meenemen is te zot voor woorden. Ik kan 's nachts ook perfect aan 180 km per uur op de snelweg rijden. Regels zijn er voor de uitzonderlijke situatie's waar het mis kan lopen op te vangen. Als er ooit een attractie in brand staat en er sterven 3 mensen met een beperkte mobiliteit in de brand omdat ze maar 1 begeleider hadden en de brandweer ze niet snel genoeg kon redden staat heel België te schreeuwen hoe laks Plopsaland wel is met zijn veiligheidsbeleid.

      Verwijderen
  12. Misschien moet je niet gaan zitten huilen, maar even nadenken. Het punt dat jullie steeds een rit tussendoor moesten wachten. Klinkt eerder alsof jullie verwachten dat iedereen pech heeft en jullie als een stel prinsen en prinsessen de rode loper uitgerold krijgen. Het rondje wachten heeft waarschijnlijk een simpele reden: de doorstoom. Normale gasten staan ook vaak al lang in de rij, het zou niet fair zijn die nog langer te laten wachten, dus is er een gulle middenweg gekozen.

    Het punt dat begeleiders soms twee keer op een attractie moeten: ach gos, wat erg. De andere gasten moeten daarvoor nogmaals aansluiten.

    De begeleiding die 1 op 1 moet zijn heeft alles te maken met veiligheid. Maar omdat je met beperkte gasten bent draait de wereld om jullie, zijn jullie zielig en doet veiligheid er niet meer toe. De redenen zijn simpel. In geval van evacuatie is er een begeleider nodig die kan meehelpen, omdat het personeel zich op alle gasten moet richten. Mochten er meerdere beperkte gasten inzitten met maar weinig begeleiders kan eventuele evacueren vertraging en problemen opleveren. En als het dan mis gaat heeft het pretpark het weer gedaan.

    Denk toch een na, vanuit een onafhankelijk oogpunt. Er is helemaal niks mis met deze manier van werken: omslachtig ja, maar het is jullie keus om met zo een grote groep te gaan. Wees blij dat je het privilege krijgt om niet tussen honderden anderen in de drukke rij te hoeven staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helemaal gelijk... wij gaan deze zomer bijna wekelijks naar plopsaland ( ja, dankzij ons abonnement) wij schuiven aan... maakt me niet uit als ik zie dat een kindje zie dat in het gips zit, mindervalide is of een beperking heeft... maar als ik een scoutsgroep helemaal zou zien voorsteken zou ik voorsteken... sorry, ze kunnen wel naar de scouts / chiro/... maar niet aanschuiven , ik heb er echt mijn vragen bij... ( en ja, ik ben een juf.. een juf die ook kinderen met beperkingen in de klas heeft en neen ik vroeg nog nooit speciale aandacht want ik zorg altijd dat als het me niet alleen lukt ik aangepaste begeleiding mee heb en desnoods wacht het kindje met een beperking aan die ingang maar tot wij als groep er zijn aan de gewone aanschuif rij)

      Verwijderen
  13. Ik zie geen graten in de behandeling door Plopsaland.
    Enerzijds, ik gun het je graag, iedereen gelijk.
    Anderzijds: de medewerkers van Plopsaland zijn niet geschoold om medische diagnoses te stellen en de risico's in te schatten.
    Ben jij de groepsleider, dan wordt verwacht dat jij die risico's kan inschatten.
    Een norm van 1 op 6 personen is normaal. Dat de norm wordt opgetrokken naar 1 op 1 voor meer 'gevaarlijke' attracties: normaal.
    Lotte, jij kent je groep, dus moet al kunnen inschatten wie hoogtevrees heeft, wie angst heeft voor snelheid, sommigen raken snel opgewonden, zijn uiteindelijk toch bang (en beginnen roepen, schreeuwen, hebben claustrofobische neigingen bij het vastmaken van de beveiliging, ...).
    Wees inderdaad blij dat organisaties zoals Plopsaland er alles aan doen om een gulden middenweg te vinden zodat jij met je groep kan genieten van het pretpark. Je hebt een groep personen die (meer) begeleiding nodig hebben, dus moet je dat aanvaarden.
    Koppel je ervaringen dan eens als individuele bezoekster waar een groep rolstoelgebruikers de attractie een uur blokkeert omdat ze allemaal in groep op die attractie willen. Laat staan dat er in die groep dan een angstpsychose uitbreekt die de groepsleiding niet kan sussen zolang de attractie bezig is...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zelf heb ik twaalf jaar gewerkt in een tehuis voor mensen met een mentale beperking, volwassenen. We hebben in die jaren zowat alle pretparken bezocht. Ik spreek nu over meer dan tien jaar geleden, toen dat nieuwe beleid er blijkbaar nog niet was. Hebben ze het aangepast omdat er mee gesjoemeld werd? Hebben ze het aangepast omdat er ongelukken gebeurd waren? Geen idee. Ik herinner mij alleen dat we ook de uitgang mochten gebruiken, er allemaal in één keer op mochten (met bv drie begeleiders en zes mensen met een beperking) en dat er niemand in de rij wachtenden vuil keek. Is de wereld in die tien jaar dan zo verzuurd? Of is mijn herinnering misschien te roze gekleurd? MevrouwPrinses, je doet dat goed. Ik nodig iedere haatdragende hier eens uit, om zélf eens een dagje mee te lopen met zo'n groep. Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lotte, eerst en vooral respect voor wat je doet maar hierbij moet ik toch zeggen dat deze reactie tamelijk kort door de bocht is. Ik splits mijn reactie dan graag op in verschillende subgroepen waarbij ik het grootste deel van je post probeer te dekken.

    Om te starten ga ik het hebben over de veiligheid van je groep. De voorzieningen die er zijn, zijn er in de eerste plek om deze veiligheid te voorzien. Het kan goed zijn dat je groep in normale situaties zich zelfstandig kunnen gedragen, je lijkt me echter te vergeten dat je jezelf in een attractiepark situeerde. Een attractie kan altijd stilvallen, er kan altijd iets gebeuren waardoor er evacuatie nodig is. Hoe gaan mensen met een mentale beperking reageren als dit gebeurd? Hoe reageren kinderen hierop? Dat kunnen we niet voorspellen. Hoe ga je echter reageren als begeleider als je de 1-op-1 begeleiding genegeerd zou hebben, en iemand waar je niet bij kan plots in paniek slaat en een aanval krijgt?

    Ja, maar Plopsaland laat enkel 1 begeleider per 6 personen met een beperking gratis toe. Dan moeten zij maar meer mensen gratis toelaten... Erhm, ook weer een beetje kort door de bocht nee? Ok, ik begrijp dat jullie krap bij kas zitten, maar Plopsaland blijft een park dat winst moet draaien om hun onderhoud, hun shows, hun werknemers,... te kunnen betalen. Het gaat hier niet om een liefdadigheidsorganisatie. Ik denk ook dat jullie als begeleider zelf mee in de attracties gaan en hier zelf veel plezier aan reageren. Jullie houden je natuurlijk heel hard bezig met begeleiden, maar maak het jullie zelf wat makkelijker en neem enkele extra betalende begeleiders mee. Als je een beetje research had gepleegd vooraf was het duidelijk geweest dat dit geen overbodige luxe was.

    Dat de kinderen maar enkele attracties hebben kunnen doen had ook vermeden kunnen worden door jezelf op te splitsen in kleinere groepjes door wat meerdere begeleiders in te schakelen voor die dag (ouders, familie van,...). Hierdoor had je afgaande van een duurtijd van 1,5 tot 3 minuten per attractie, met een groepje van 4 tot 5 kinderen en 2 begeleiders, veel minder tijd kwijt geweest.

    Nogmaals, een park als onvriendelijk voor mensen met een beperking terwijl ze aan jullie veiligheid denken en extra voorzieningen voorzien blijft kort door de bocht. Misschien eens genuanceerder kijken en een genuanceerdere kijk op de zaken posten. Ik ben er zeker van dat er veel families zijn die een kind met een beperking hebben die geweldig blij zijn dat deze voorzieningen er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Lotte,

    Laat ik mezelf ook even voorstellen. Ik ben Kate 23 jaar en net als jij ook opgeroeid ik die studio 100 bubbel die elk jaar groter werd.
    Zelf leidster geweest bij voor kinderen met een mentale beperking, speelplein gedaan en attest van animator in het jeugdwerk op zak. Mijn kleinste zus heeft epilepsie en heeft een mentale beperking. Ook mijn vriend (met wie als al 5jaar lief en leed deel) leeft met een beperking.
    Laat ons dus stellen dat ik weet waarover ik spreek. Dat ik weet dat je er enorm veel voldoening uit haalt. MAAR ook heel veel energie insteekt. Trouwens top dat je je voor hen inzet!
    Maar toch heb ik net zoals vele mensen toch wat bemerkingen en opmerkingen…
    Je zegt dat je 20 papieren in tweevoud hebt moeten invullen.
    Lijkt me logisch, moest er iets gebeuren en jij bent je papier kwijt je zou toch graag iets in handen hebben en ik denk omgekeerd ook.
    Attractie op 1 hand te tellen
    Door het papier dat je ingevuld hebt mag je elke attractie doen alleen ben jij nu verantwoordelijke en stelt Plopsaland zich niet als verantwoordelijk
    Bandjes zorgen dat attractie bedieners weten dat je in groep bent
    Neen, dat je een beperking heb en begeleiding bent dat weten ze en dat je dus via de uitgang mag plaats nemen op de attractie
    Altijd 1 op 1 begeleiding zeg je
    1. Niet alle attractie zijn één op één begeleiding verplicht bv; balloon race één op drie.
    2. Ook ouders met een ‘gewoon’ kind moeten die ‘één op één’ begeleiding geven als het kind nog niet groot genoeg is, puur voor de veiligheid!
    Tarief: 1 begeleider per 6 kinderen gratis binnen
    Is logisch een gewone groep is dat maar 1 op 15 (als ik me niet vergis) je krijgt dus nog meer voordeel.
    Jij zegt 2 kinderen met een beperking per ritje en te veel lawaai en drukte aan de wachtrijen (uitgang)
    Ik zou me niet willen voorstellen dat je die hele attractie ‘vol steekt’ en dat er dan iets gebeurd… en dat laat ons zeggen bij sommige attractie op 10 tallen meters in de lucht. Drukte en lawaai… ingang is nog drukker…. Als je weet dat je gasten dit niet aankunnen dan is Plopsaland misschien niet geschikt voor jullie groep…
    Aanschuiven via de gewone ingang en dan ontdekken dat je een bandje draagt en als nog aanschuiven via uitgang
    Dit kan geen kwaad, je wilt dan gewoon net zoals iedereen aanschuiven via de gewone weg zonder meer
    Je verteld dat je gasten en leuke dag hebben gehad
    Is dit niet het belangrijkste? Dit jullie soms wat last hadden is niet meer dan logisch, er zijn wachtrijen, veel volk en lawaai. Maar ik denk dat iedereen hier soms wel last van heeft. Niet?

    Ik kopieer even:

    Gertje,
    Ik hoop, uit de grond van mijn hart, dat u nooit te maken krijgt met de beperkingen waar onze kinderen mee leven. Maar alstublieft, maak uw park meer handicap-vriendelijk!
    Ik vind het erg dat je zo eindigt als begeleidster van zo een groep nog wel!
    Ik vind het bitter jammer dat je niet denkt aan de veiligheid van je gasten. Is dit niet één van de belangrijkste dingen?
    Na het verschijnen van je open brief suggereerde sommige mensen ook om een dag te organiseren speciaal voor mensen met een beperking maar ja dan zit je ook weer met wacht tijden en dit is ook niet echt een oplossing.
    Ook suggereerde mensen dat attractie bedieners mensen zijn zonder opleiding en kennis van zaken. Het personeel krijgt en opleiding en mag niet zomaar elke attractie bedienen. En kennis van zaken… Trek a.u.b. niet iedereen over de zelfde streep. Mijn vriend werkt in Plopsaland De Panne als attractie bediener en met diploma toegepaste psychologie op zak. En hij is zeker niet de enige!

    Plopsaland vindt ik zelf een top attractiepark. Mooi, thematisch en verzorgd!
    Zonnige groeten
    Kate Pierreux

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ken iemand met dyspraxie, haar motoriek is niet zo goed, verder heeft ze een hoog diploma, een gezin,... Ze mocht in Plopsaland praktisch nergens op met haar kind. Het pretparkbezoek was dus een vrij vernederende ervaring voor haar en een domper voor haar dochter. Hoe zulke situaties kunnen opgelost worden weet ik ook niet, maar mensen met een handicap hebben het sowieso al moeilijk genoeg in het leven. Ik schrik van sommige asociale reacties die ik hier lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat als de regel ingevoerd word dat de begeleider in de normale rij moet gaan staan en dan de speciale persoon persoon via de uitgang mag instappen met de begeleider. Zo gaan dingen eerlijk en iedereen op zijn beurt.
    Ik heb 4 kinderen waarvan 3 onder begeleiding moet in de meesta atracties. Ook ik wacht net als ieder ander op mijn beurt en verwacht geen voorkeurs behandeling.

    BeantwoordenVerwijderen